Młotek adwokacki położony na stole obok akt.

Prawo spółek

Kompleksowe usługi prawne dla firm. Już od momentu wybierania formy działalności i opodatkowania.

Rejestracja spółek

Zajmujemy się rejestracją spółek, zwłaszcza spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, które rekomendujemy naszym klientom.

Prowadzenie działalności gospodarczej w formie spółki z o. o. pozwala w znacznym stopniu zmniejszyć ryzyko biznesowe. W przypadku niewypłacalności spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wspólnicy nie ponoszą odpowiedzialności swoim majątkiem, inaczej niż w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej. W takiej sytuacji nie ponosi odpowiedzialności również zarząd, jeżeli w odpowiednim terminie złoży wniosek o ogłoszenie upadłości. Wobec tego niepowodzenie biznesowe nie skutkuje zagrożeniem dla majątku wspólników

Prowadzenie działalności w formie spółki z o.o. może być nawet tańsze niż jednoosobowa działalność gospodarcza, jednakże należy mieć na uwadze, że wyższe są koszty rozpoczęcia działalności w takiej formie niż w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej. W obecnym stanie prawnym wspólnicy zobowiązani się do wniesienia wkładów w łącznej wysokości nie niższej niż 5000 zł. Wspólnicy będą zobowiązani także do pokrycia kosztów notariusza (umowa, wypisy aktu notarialnego, poświadczenie podpisów członków zarządu) oraz wpisu w KRS i ogłoszenia w monitorze sądowym i gospodarczym . Koszt działalności spółki z o.o. może być nawet niższy niż prowadzenia indywidualnej działalności gospodarczej, gdy skończy się obniżka w zakresie składek na ZUS. W przypadku spółki z o.o. wspólnicy nie są zobowiązani do płaceni składek ZUS, jeśli nie występuje sytuacja, w której jedyny wspólnik jest zarazem członkiem zarządu. Również nie mają obowiązku zapłaty składek członkowie zarządu, jeżeli pozostają tylko w stosunku korporacyjnym ze spółką, a nie np. na podstawie umowy o pracę.

Etapy zakładania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością

Poszczególne etapy uzależnione są od tego czy spółka jest rejestrowana na podstawie aktu notarialnego czy też systemu S24 przez Internet.

Podpisanie umowy spółki

Umowa spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wymaga dla swej ważności formy aktu notarialnego. W umowie musi zostać określona m.in. nazwa spółki, jej siedziba, przedmiot działalności, wysokość kapitału zakładowego, wysokość wkładów wnoszonych przez wspólników, itp.

Umowa powinna być tak skonstruowana, żeby w łatwy sposób zapewniać finansowanie spółki (np. poprzez podwyższenia kapitału zakładowego lub dopłaty) oraz sprawne jej działanie, a także zapobiegać sytuacjom, w którym powstawałby paraliż decyzyjny

Wybór członków organów spółki

Niewątpliwie spółka musi posiadać zarząd, który może składać się z wielu osób, jak również może być jednoosobowy. Wybór zarządu może zostać dokonany już przy podpisaniu umowy spółki, w takiej sytuacji polecamy naszym klientom, żeby w akcie notarialnym wyraźnie wskazano, że uchwała o wyborze członków zarządu podejmowana jest poza umową spółki.

Należy także odebrać poświadczone notarialnie wzory podpisów członków zarządu, które są składane do wniosku o wpis do KRS. Spółka może posiadać także radę nadzorczą oraz komisję rewizyjną. W pewnych przypadkach spółka musi obowiązkowo posiadać jeden z wymienionych wyżej organów nadzoru.

Wpłaty na poczet kapitału zakładowego

Wspólnicy zobowiązani są do wniesienia w całości swoich wkładów przed złożeniem wniosku o wpis do KRS. W przypadku wkładów pieniężnych wkłady mogą zostać wniesione na rachunek spółki w organizacji lub do kasy.

Uzyskanie tytułu prawnego do lokalu

Spółka musi prowadzić działalność pod określonym adresem, w związku z tym konieczne jest uzyskanie tytułu prawnego do lokalu, w którym będzie prowadzona działalność. Najczęściej zawierana jest umowa najmu lokalu.

Przy rejestracji spółki do VAT urząd skarbowy wymaga przedstawienia tytułu prawnego do lokalu.

Złożenie wniosku o wpis do KRS

Wniosek o wpis do KRS musi zostać złożony na urzędowym formularzu. Z dniem 1 grudnia 2014 r. nastąpiła zmiana w tym zakresie. NIP i REGON zostaną nadane automatycznie. Na podstawie wpisu do KRS dane zostaną przesłane do Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników i Rejestru Regon, a za pośrednictwem tego podmiotu trafią do rejestru płatników składek prowadzonego przez ZUS. Przedsiębiorca zobowiązany będzie także do złożenia formularzu NIP - 8 do właściwego Urzędu Skarbowego.

Przy wniosku o wpis do KRS konieczne jest także załączenie szeregu dodatkowych dokumentów np. oświadczenia członków zarządu o wniesieniu wkładów na poczet kapitału zakładowego, dokumentu o powołaniu członków organów spółki, listy wspólników podpisanej przez wszystkich członków zarządu, oświadczenia zawierającego nazwiska, imiona i adresy członków zarządu, listy adresów do doręczeń osób uprawnionych do powołania zarządu, dowodu uiszczenia opłaty sądowej i za wpis w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, a w przypadku spółek jednoosobowych oświadczenia obejmującego nazwisko, imię albo firmę i siedzibę oraz adres jedynego wspólnika, oświadczenia o wyrażeniu zgody na pełnienie funkcji członka zarządu.