Usługi prawne dla firm
Prawo gospodarcze 05.04.2023 Napisane przez: KPLM adwokaci

Usługi prawne dla firm

Obsługa prawna firm wymaga nie tylko dosyć obszernej wiedzy prawniczej, lecz także pewnej praktyki w funkcjonowaniu biznesu. Adwokat świadczący usługi prawne dla przedsiębiorców i spółek powinien także mieć określone doświadczenie procesowe, które bardzo ważne jest przy zabezpieczeniu i realizacji interesów klienta biznesowego.

Praktyka w obsłudze firm

Oczywistością jest, że prawo funkcjonujące w praktyce obrotu różni się trochę od tego, czego uczą na studiach prawniczych. Prawnik obsługujący firmy powinien wiedzieć jak dane instytucje i rozwiązania są stosowane przez przedsiębiorców i pomijać nawet najlepsze rozwiązania w teorii, jeśli stworzą dla klienta niedogodności, którym nie będzie w stanie sprostać.

Umiar i rozwaga przy przygotowaniu projektów umów

Rozwiązania proponowane Klientowi powinny nie tylko w sposób należyty zabezpieczać jego interesy, lecz także nie sprawić tego, że jego kontrahent, który zobaczy ewidentnie nieproporcjonalny projekt umowy, od razu odejdzie od stołu negocjacyjnego. Zbyt restrykcyjny prawnik potrafi doprowadzić do tego, że nie zostanie zawarty intratny dla Klienta kontrakt.

Egzekwowalność postanowień umowy

Adwokat sporządzający dla przedsiębiorcy projekt umowy powinien stosować takie zapisy, które realnie będą nadawały się do wyegzekwowania. W razie niewykonania umowy sprawa jest kierowana do sądu, w którym trzeba przedstawić określone dowody. Ciężar dowodu spoczywa na tym, kto wywodzi z niego skutku prawne. Przykładowo, jeśli przedsiębiorca poniósł szkodę to musi udowodnić nie tylko sam fakt uszczerbku, ale także jego wysokość. W pewnych sytuacjach wykazanie wysokości szkody może być bardzo trudne lub niemożliwe, co skutkuje przegranym procesem. W celu zapobiegnięcia temu, do umowy może zostać wprowadzany zapis nakładający karę umowną w przypadku określonego zachowania sprzecznego z jej treścią. To rozwiązania znacznie upraszcza proces dowodzenia.

Realność zabezpieczenia klienta

Nawet najlepsze zapisy umowy mogą w konkretnej sytuacji nie zabezpieczać klienta. Dzieje się tak, przykładowo, gdy kontrahent Klienta prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, która posiada bardzo mały majątek. W przypadku wygranej sprawy sądowej na dużą kwotę i tak nie będzie możliwości jej wyegzekwowania, bo majątek spółki nie starczy, a członkowie zarządu uwolnią się od odpowiedzialności poprzez złożenie w terminie wniosku o ogłoszenie upadłości. Wyjściem z tej sytuacji mogłoby być na przykład uzyskanie jakiegoś poręczenia czy gwarancji bankowej.

Znajomość prawa karnego

Cywilista i prawnik specjalizujący się w sprawach gospodarczych muszą też znać prawo karne. Powinni być w stanie ocenić czy rozwiązania zaproponowane przez klienta (lub wymyślone przez nich) nie narażają przedsiębiorcy na poniesienie odpowiedzialności karnej.

Z drugiej strony znajomość prawa karnego pozwala ocenić czy kontrahent klienta, który nie wywiązał się z umowy, nie dopuścił się przy okazji jakiegoś przestępstwa. Gdyby tak było to ewentualny proces cywilny stałby się dla firmy o wiele prostszy. Organy postępowania karnego zgromadziłyby dowody, a skazujący wyrok karny wiąże sąd cywilny.

Znajomość różnych form prawnych prowadzenia biznesu

Adwokat lub radca prawny specjalizujący się w obsłudze firm powinien posiadać dużą wiedzę na temat różnych form prawnych prowadzenia biznesu, a w szczególności spółek. Jest to niezbędne przy ocenie ryzyka ponoszonego przez klienta, w zakresie jego odpowiedzialności, jak i możliwości wyegzekwowania wykonania umowy przez jego kontrahenta.

Doświadczenie w prowadzeniu biznesu

Najlepiej, gdy prawnik obsługujący firmy sam jest przedsiębiorcą. Gdy zatrudnia pracowników i ma świadomość ryzyka z tym ponoszonego, także odpowiedzialności, różnych problemów przy zatrudnianiu, najmuje lokal i wie co się z tym wiąże, miał do czynienia z opóźniającymi się płatnościami, wątpliwościami natury księgowo – podatkowej, zetknął się z rozbieżnością interesów pomiędzy wspólnikami czy w zakresie wizji prowadzenia biznesu, wtedy o wiele łatwiej uwzględnia pewne okoliczności w proponowanych rozwiązaniach prawnych, które nie mają charakteru tylko i wyłącznie podręcznikowego.

Znajomość spraw podatkowych i księgowych

Świadcząc usługi prawne dla biznesu dobrze jest znać chociażby podstawy zagadnień podatkowych. Dobrze wiedzieć chociażby to, że przy wnoszenia wkładu niepieniężnego do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością może powstać obowiązek zapłaty podatku dochodowego po stronie klienta. Oczywiście adwokat czy radca prawny nie musi być doradcą podatkowych, jednak pewna wiedza i doświadczenie pozwala na zidentyfikowanie sytuacji, w których należy polecić klientowi skorzystanie z usług doradcy podatkowego.

Pomocna również bywa ustawa o doradztwie podatkowym. Jej przepisy stanowią, że usługi w zakresie optymalizacji podatkowej mogą być świadczone tylko przez doradców podatkowych, adwokatów, radców prawnych i biegłych rewidentów. Gdy wykonuje je księgowa bez tych uprawnień to klient nie jest należycie zabezpieczony, ponieważ ubezpieczenia OC zawierają wyłączenie odpowiedzialności odszkodowawczej w przypadku, gdy usługa była wykonana przez osobę nieposiadającą uprawnień wymaganych przez przepisy prawa. Jeśli prawnik posiada taką wiedzę, to zakomunikuje klientowi, żeby nie ustalał takich kwestii z księgową, gdyż w razie błędu nie będzie miał żadnej ochrony odszkodowawczej.

Umiejętność prowadzenia negocjacji

W kancelarii zajmującej się obsługą prawną przedsiębiorców powinien funkcjonować chociaż jeden prawnik, który potrafi prowadzić negocjacje. Ta umiejętność przyda się nie tylko przy ustalaniu treści kontraktu, lecz także wtedy, gdy zaistniał już spór w zakresie wykonania umowy i może pomóc stronom dojść do porozumienia bez prowadzenia procesu sądowego.

Znajomość języków obcych

Jest szczególnie potrzebna w przypadku umów z kontrahentami zagranicznymi, które często sporządzane są w dwóch językach. Warto znać specyficzny język prawniczy i terminologię w taki sposób, aby dana instytucja była dobrze zrozumiana przez dział prawny drugiej strony. Często tłumaczy się przez porównanie danej instytucji w Polsce w stosunku do takiej, jak występuje za granicą.